Diadalív az erdő mélyén

Van Dél-Morvaországban egy angolparkos vidék, ami négy óra kocsiútra van Budapesttől, neve az, hogy Lednice-Valtice Kultúrtáj. E terület – ahogy neve mutatja – Lednice és Valtice falvak között és körül terül el, s egészen a kb. 15 km-re lévő Mikulovig hatol. Van itt minden, amiben a sétáló ember kedvét lelheti: dombok, kastélyok, tavak és patakok, hidak, romok, kastélyok.

A környék egykori gazdái, a Liechtenstein hercegek uradalma volt ez egykor, s ők megtettek mindent azért, hogy a táj minél több érdekes, ember építette helyszíntől legyen tarka. Nem elégedtek meg azzal, hogy volt kastélyuk a két faluban (mindegyikről nemsokára jön a beszámoló), s azoknak zárt parkjai, hanem még a többi szabad területet bepöttyözték mindenféle, tulajdonképpen értelem és tartalom nélküli építményekkel, amelyeknek más funkciója nem volt, csak a szimpla gyönyörködtetés. Különösen I. János herceg (1760-1836) volt az, aki fejleszteni kezdte e szemlélettel a vidéket, amelyet egy hatalmas lovagló- és sétatérré alakított át, s ezzel nagy divatot teremtett a tájépítészet iránt.

johann_josef_i_von_liechtenstein.jpg

Megjegyzendő, hogy ő I. Ferenc tábornoka és diplomatája volt, azonban 1810-ben lemondott mindkettőről (elege lett az állandó vereségek miatti békekötések utáni kritikákból), s a magánéletbe húzódott vissza, már ha a tékozló tündöklést annak tekintjük…  

Jelen pillanatban – 1996 óta – az egész táj az UNESCO világörökségi listájának tagja, kezdő Csehország-ismerkedőknek melegen ajánlott. Aki ettől nem kap kedvet a cseh vidékhez, az semmitől sem. (Mondom én, aki már bejárta a fél országot, mire ide jutottam.)  

Nos, az egyik ilyen pazarlóan fölösleges épület Valtice fölött a Poštornáig futó műút mentén található meg. Egy kis parkolóban kell megállunk az út szélén (készüljünk fel 600.000 szúnyogra), majd kb. 10 perc sétával – elbaktatva egy halastó mellett – meghökkenve nézhetjük az erdő közepét. Merthogy van ott egy diadalív.  

dsc08256-compressor2.jpg

Szép, nagy. Na, akkora nincs, mint a párizsi, annak csak kb. a fele, de tekintettel arra, hogy egy szelíd (bár gazos) tisztáson áll, s nem egy világváros közepén, még nagyzolóbbnak tűnik a mélázó környezet miatt.  Az épületet I. János herceg megrendelésére udvari építésze, Josef Hardtmuth (1758-1816) tervezte. Nála egy kicsit meg kell állnunk.

Hogy ez a név senkinek nem mond semmit, az rendben van – de a ceruza már igen. Mert bár nem Hardmuth találta fel, de alkotó módon fejlesztette azt: nála az íróbél agyag, korom, grafit és ragacs keveréke volt, ezt nyomta bele cédrusfába. Gyára fellendült, ebből lett 1848-ban a České Budějovice városában mai napig működő Koh-I-Noor ceruza- és radírgyár. Az osztrákok bélyeget adtak ki róla 2015-ben, merthogy az illető úr osztrák vala.   

 

hardmuth.jpg

Az ő tervei alapján Josef Kornhäusel építette fel 1810-1812 között e tájelemet (s természetesen alakított közben a terveken). Mintája (valószínűleg) a beneventói Traianus-diadalív volt.

De mire jó ez…?

Nos, semmi másra nem szolgált, mint a vadászatok találkozási pontjára (előtte és utána). Ezért neve – „rendez-vous”, vagyis randevú – nem a légyottra utalt. Okos ötlet, a herceg idedobhatott volna egy szimpla, fából ácsolt vadászházat is, de ő eredeti személyiség volt, neki diadalív kellett. A mű természetesen Dianának, a vadászat istennőjének volt szentelve.  Erre utal a felirat is rajta: DIANA VENATRICI EIUSQUE CULTORIBUS IOAN, PRINCEPS A. LIECHTENSTEIN MDCCCXII.

dsc08273-compressor.jpg

(Megjegyzendő, hogy János herceg jó történelmi érzékről tett tanúbizonyságot, hiszen ebben az évben hanyatlott le ellenségének, Napóleonnak a csillaga. Szóval, bár János herceg volt a vesztes – részt vette az austerlitzi csatában is – , de hosszabb távon ő győzött. Napóleon, a legenda egy szigeten morzsolgatta napjait, ő meg vadászatokon nyargalászott fel-alá. Az más kérdés, hogy János hercegből nem lett legenda.)  

dsc08261-compressor.jpg

De volt ennek a diadalívnek egy másik háttere is. A Liechtensteinek ugyanis kitalálták maguknak még a barokk korban, hogy a család olyan ősrégi, hogy már a római korban is számon tartották őket. Ez akkoriban nagy divat volt, minden királyi és arisztokrata család igyekezett visszahatolni a görög-római ködbe, hogy a maga történelmi nagyságát kiemelje. Ezeket különben ők sem vették komolyan, de a kék vér bizonygatásának jó volt.

dsc08259-compressor.jpg

Nos, a Liechtensteinek családi legendája szerint a família alapítója a IV. században élt Gaius Actius római patricius volt, tehát fejet le, meghajlás. (A mellékelt kép nem őt ábrázolja. Igazábol senki sem tud róla semmit.) 

dsc08270-compressor.jpg

János herceg fontosnak tartotta ezt az emlékművet azért is, mivel a napóleoni háborúkban vett részt, hogy megmentse a Habsburg Birodalmat a két-három évente esedékes összeomlástól, így a diadalív a saját vállveregetését is szolgálta.  

Az építmény tetején a vadászat előtti és utána tisztálkodásra és lazításra szolgáló helyiségek vannak ablakokkal, ide lehetett bemenekülni az eső elől. Most nem tudom, hogy lakják-e, mert ezekben nem jártam (bezárt a bazár, mire odaértem), de az egyik oldalán lévő ajtó mögül hangok szűrődtek ki, gyermekzsivaj, felnőttek nevetése; az ablakok meg nyitva voltak. Utánanéztem: így van, a diadalív egyik lába eleve gondnoki laknak volt kialakítva. (Megjegyzés: az épület mögött, az erdőben szintén van egy-két lakóház, de alig vehetőek észre, csak a szétszórva lapuló autók tanúskodnak arról, hogy itt laknak egyéb népek is.) A főúri társaság a másik oldalon mehetett be és fel annak tetejébe, ahol volt (van) egy társalgó, és egy 7 x 16 méteres főcsarnok, gazdag stukkókkal díszítve.

A pilléreken lévő pilaszterek között görög-római mitológiai és vadászati ​​motívumokat látunk.  

dsc08266.JPG

S ezek nem puszta tucatmunkák, mert hát nézzük meg, milyen komoly szobrászai teljesítmény van abban, hogy a szarvas agancsa kihatoljon a keretből.  

dsc08268-compressor2.jpg

A mű tetején az évszakok allegorikus alakjai állnak. A szobrok és domborművek alkotója Josef Klieber volt.  

dsc08275-compressor.jpg

Mit tegyünk hozzá a látottakhoz? Az ötlet egyszerű, akik csinálták, azoknak a nagy művészi önmegvalósításba sem kellett belerokkanniuk, a kivitelezés sem emészthetett fel rettenetes összegeket, s a látvány mégis elismerésre készteti az embert. Csak megjegyzem: Budapesten meg évek óta döglődik a városvezetés azon, hogy hol és milyen emlékművet állítsanak az I. világháború áldozatainak. Nem kéne ezen szenvedni tovább: irány egy park, aztán bele egy ilyet. I. János és Herr Hardtmuth ezt a problémát már rég megoldotta volna. (Ha tudni akarjuk, hogy mi volt I. János herceg másik nagy ötlete e tájon, akkor kattintás ide.)

dsc08271-compressor.jpg