Egy város jelképe, amit szégyellt az alkotója

A varsói Kis Felkelő Szobrának története

Varsó, a háború vége. A város több millió m3 téglarom. Jerzy Jarnuszkiewicz (1919-2005), aki akkor éppen képzőművészeti hallgató volt Varsóban, 1946-ban szabadidejében a város rendbetételén dolgozott. (Takarította a maradványokat.) Még egyelőre gondolni sem lehetett arra, hogy a 1944 őszi felkelésnek emlékművet állítsanak, mert a hivatalos ideológia az volt, hogy kirobbantói, a Honi Hadsereg parancsoksága kalandorpolitikát csinált, nem akarta bevárni a szovjet hadsereget, idő előtt akartak győzni a németek felett, s lám, mi lett a vége… A felkelők hősiességét természetesen senki nem vitatta, de megtévesztett embereknek tartották őket, s nagyon nem siették el azt, hogy szobrot kapjanak.  

Jarnuszkiewicz különösen a gyermekeket sajnálta, akik belekeveredtek ebbe a csatába. Gondolta, egy róluk szóló szoborból biztos nem lehet baj… Csinált egy gipszváltozatot, díjat is kapott érte a lengyel képzőművészek szövetségétől azon a kiállításon, amelyet (nem 1944-nek, hanem úgy általában) a varsói ellenállásnak szenteltek. (A mű szerzői és máig hivatalos neve ez: Pomnik Małego Powstańca, vagyis a Kis Felkelő Szobra.) A közönség nagy tetszéssel fogadta a kis művet: másolatai szuvenírként kezdtek el terjedni, mint nálunk a porcelánból készült Szabadság-szobor, csak itt bronz asztali példányokat készítettek belőle. Ennek a folyamatnak az atyja és haszonélvezője egy Władysław Miecznikowski nevű szobrász volt, aki azzal lépett túl a szerzői jogok problémáján, hogy azt állította, az alapművet nem Jarmuszkiewicz, hanem Jan Małeta (1890-1962) szaktárs készítette. 1979-ben aztán Jarmuszkiewicz megunta a dolgot, hogy mindenki lát pénzt a műből, csak ő nem, ezért pert indított a szerzői jogai elismerése végett, s a varsói bíróság neki adott igazat. Végül a mű eredeti méretben a varsói cserkészszövetség kezdeményezésére 1983. október 1-jén lett átadva a mostani helyén, az óváros várfala előtt. A felállításának költségeit (1.000.000 zlotyt) közadakozásból gyűjtötték össze. A szobrász azonban addigra már elege volt az egészből. Immár nem volt elégedett a művével, ezt mondta róla: közvetlenül a háború után olyan érzelmi szükségletben volt, hogy ki akarta egyenlíteni a harcban részt vevő gyermekekkel szembeni társadalmi adósságot, de a végeredményt érett fejjel és szemmel már szégyellte, mert a szentimentális tartalom kedvéért elhanyagolta a formát. Emiatt nyilvánosan ostorozta is önmagát.  

dsc00201.JPG

Legyünk őszinték? Volt igazsága, mert a szobor, ha szigorúan történelmi és esztétikai szempontokból vizsgáljuk, erősen félresikerült. A mű egy kb. 10 éves gyermeket ábrázol – csakhogy az ilyenek nem harcoltak, el sem bírták volna a géppisztolyokat, hírvivők voltak, postások, szanitécsegédek, lövedéktöltögetők. A mű az internet népének szívós legendája szerint egy 13 éves fiú fényképéről készült, akit Antek Rozpylancz fedőnéven hívtak és 1944. augusztus 8-án halt meg. Volt ilyen nevű harcos: csakhogy ez az Antek 21 éves volt. A valódi neve pedig az volt, hogy Antoni Szczęsny Godlewski…

Aztán meg: a páncélsapka ugyan arányos a gyermek fejéhez képest, de ezt a kobakjára tesszük, a pereme a szájáig lógott volna – itt viszont szinte lebeg a haja fölött. A géppisztoly (egy német Mp40-re hasonlít) aránytalan: a gyermek testméretéhez van igazítva, de a valódi nagyobb volt ennél. S hogy ennyi tévedés után mégis mi tette a varsóiak kedvencévé a szobrot, ami miatt minden turistaüzletben ott van szoborba öntve, pólóra és bögrére nyomva, kulcstartóként?

8kisfelkelo.jpg

A gyermek arca az. Mert azon – minden kidolgozatlansága ellenére is – látszik, hogy reménytelen szomorúság telepedik rá, elcsigázott, fájdalommal tele; a szeme üres. Ez az arc mindent elmondott azokról a varsói gyermekekről, akiknek a vérben úszó és füstben álló romok között kellett várniuk a halált. Ez a fáradt, halotti maszk-arc megérintette a varsóiak szívét, s méltán lett a szobor a város egyik jelképe. Úgyhogy minden hibája ellenére mondhatjuk: gratulálunk, pan Jarnuszkiewicz – ez szép, nemes munka volt.