Duchcov kastélya: Casanova nyugdíjban

Casanova 1785 nyárutóján Bécsben volt, s kedvetlenül nézett maga elé: meghalt Sebastiano Foscarini, a Velencei Köztársaság ide akkreditált nagykövete, akinek ő volt a titkára. Szeretett városából egy gyalázkodó röplap miatt el kellett osonnia, s ez megülte a gyomrát, ezért titkári minőségében küldött egy értesülést a Tízek Tanácsának, amely szerint a lagúnák alatt hatalmas földrengés közeleg. Ettől mindenki pánikba esett, aztán – mert a föld nem rengett – a városállam kormánya végleg a vállalhatatlan személyek listájára tette Casanovát. Jön az új követ, az ki fogja őt rúgni. Borzongva gondolt arra, hogy ezt az őszt és telet hogyan kell majd megint kihúznia: olcsó fogadókban, vagy valami ismeretlen nemesi kastély urának a kegyelemkenyerén, s aztán ismét jön a tavasz, amikor útra kell indulnia... De hova? És miért? 

60 éves volt. Más kalandorok új történeteit hallgatták az emberek, nem az övét, a régieket; mások meséltek a velencei gondolákról és a város titkosrendőrségéről a szalonok kéjenceinek és léhűtőinek, nem ő, aki a tengerek királynője immár eltaszított magától; más, számára idegen és felfoghatatlan eszmék lelkesítették az okosan csevegő hallgatóságot, nem azok, amelyeket ő tanult, s amelyekből a vándorfilozófust alakította egy életen át. És a nők… Azok már csak mosolyogtak rajta, ha meglátták őt. Mert hát szomorúan nézett ki már akkoriban: 

casanova_1788.jpg

Megöregedett. Érezte, hogy nyugalomba kellene vonulnia, de a pénz most, sokadszor életében, megint elpártolóban volt tőle – s úgy érezte, búcsújuk végleges. 

Ekkor lépett be életébe Joseph Karl Emanuel von Waldstein-Wartenberg (1755-1814), vagy ahogy az életrajzi könyvek lakonikusan emlegetik: Waldstein grófja. Egy teljesen jelentéktelen ember volt, a nevét is alig lehet kihámozni a család történetéből. Korábban, Párizsban találkozott Casanovával, ahol megtetszett neki a vén világcsaló, s az különösen elvarázsolta őt, hogy új olasz barátja még a zsidó kabbalával is foglalkozott, mert ez őt is érdekelte.

a_grof.jpg

Látta kétségbeejtő helyzetét, s mondott neki egy hányaveti ajánlatot: menjen el a kastélyába, a csehországi Duxba, s rakja rendbe az ottani szétzilált könyvtárat. Fizetség: háromszobás apartman a kastélyban, teljes ellátás és évi 100 arany, korlátlan szabadidő, azonnali felmondási jog, ha nem tetszik neki a hely. Gondolta, Casanova majd elhúzza az ott tartózkodását valami látszatmunkával, s kifogásain előre mulatott magában. De akkor még Casanova nem harapott rá a lehetőségre, úgy érezte, talán tartogat még neki valamit az élet. Most azonban belátta, hogy ez az egyetlen menekülési út. Írt tehát egy levelet a grófnak, hogy elfogadja az ajánlatát.  

Így került Casanova ebbe a kastélyba. Dux, mai nevén Duchcov északnyugat-Csehországban van, közel a mai lengyel-német határhoz. Akkor színtiszta német település volt, s nem város volt, csak falu, parasztiasan hangulatos, dombok és ligetek ölelte környezetben egy tó partján üldögélt, közepén a kéttornyú templom, a gróf uradalma és kertje, körülöttük pár utca alacsony házacskákkal:  

image_ashx_1.jpg

A kastély igazán impozáns volt. A Wallenstein-család (amelyből a Waldsteinek eredtek) 1642-ben szerezte meg a települést, a kastély Jean Baptiste Mathey (1630–1696) tervei szerint 1675-1685 között épült fel, 1707-ben két oldalszárnnyal bővítették. Volt temploma is, vele összeépülve, ez 1722-ben lett felszentelve [tervezője: Marco Antonio Canevale (1652–1711) olasz építész volt.] Azonban a mai állapota már, mint akkor volt, mivel 1812-1818 között klasszicista homlokzatot kapott, továbbá angolkertet alakítottak ki a háta mögött.   

Casanova 1785 szeptemberében bekvártélyozta magát a kastélyba, s pár hónap alatt készre jelentette a könyvtár munkálatait. Pedig szép nagy állomány volt ez, egyes források szerint 20.000, mások szerint 40.000 kötetet kellett sorrendbe állítania témakörök szerint. Jött a tavasz és nem igazán volt kedve kimozdulni innen -  a gróf meg, mint várható volt, nem forszírozta a dolgot. Viszont ahányszor idelátogatott, mindig nagy áhítattal hallgatta végig Casanova kalandjait, s felléptette őt a vendégei előtt is. Casanovának be kellett látnia, hogy végső soron egy intellektuális házibohóc lett belőle. Na de háromszobás apartman, az évi 100 arany, a teljes ellátás…  Az apartman különben a falu főterére nézett:

100_0174.jpg

Még mindig jobb volt, mint a cselédszárny:

100_0180.jpg

ttől függetlenül utált itt lakni. Nem beszélt németül és nem is akarta azt megtanulni; ennek következtében senkivel nem tudott társalogni, pedig ő logomán volt. Mindennel elégedetlenkedett, semmi nem tetszett neki, főleg nem az, ahogy elkészítették a makaróniját, s állandó problémája volt a személyzet viselkedésével, de a gróf is bosszantotta őt, mert meglátása szerint nem illette őt kellő tisztelettel (egyszer nem köszönt neki előre). Lassan eluralkodott rajta a düh, hogy itt mindenki csak az ő bosszantására van. Így aztán elérte azt, hogy a szolgák és a falu számára nem vált mássá, csak egy idejemúlt ruhákban sétálgató, nevetséges, kitartott, semmirekellő, szekánt, házsártos öregemberré, aki mindenkinek az agyára ment a rigolyáival. S hogy ő lett volna a „nagy” Casanova? Azt senki sem tudta.  

100_0173.jpg

Unalmában írta meg itt az életrajzát, majd 1798-ben két ember társaságában halt meg egy karosszékben: az egyik maga Waldstein gróf volt, a másik a rokona, a közelben lakó Charles-Joseph de Ligne herceg (1735–1814). 

Hát nézzük meg, hogy hol morzsolgatta le utolsó éveit Casanova. Erre mondta azt: az unalom az a pokol, amit Dante elfelejtett leírni...

A település eredeti állapotát nehéz rekonstruálni, mert lelketlen, ronda, elhanyagolt hely ez manapság. A környéken Casanova halála után szenet találtak, megindult a külszíni fejtés, ez szétdúlta a táj egységét. Duxból bányászvároska lett. A kitermelés elérte a kastély parkját, egy részét feláldozták ennek. A Waldsteinek 1921-ben eladták a kastély a csehszlovák államnak, aztán abból lett minden a kultúrháztól kezdve hivatalokon át idősek otthonáig. A lakosság menet közben többszörösen lecserélődött: a németeket 1945-ben kikergették innen, helyükre csehek jöttek, aztán megnőtt a cigány népesség száma. Ma a helyiség a kölcsönös cseh-cigány fajgyűlölet központja, több etnikai konfrontációval terhelve, egyben a cseh szélsőjobb egyik fellegvára. Amikor itt jártam, magam is láttam, hogy a lakosság – cigány, nem cigány – erősen lerobbant állapotban volt, akárcsak maga a város, a sötét tekintetű és szakadt járókelők láttán életemben először merült fel a gondolat, hogy itt nem fogom magára hagyni az autómat, mert feltörik. Aztán leparkoltam egy mellékutcában és nem törték fel. (Éljünk veszélyesen.) A házak szakadtak voltak, kivéve a főteret, mert azt még úgy-ahogy karban tartották, bár társadalmi életnek nem sok jelét láttam benne.  

A kastély csak elölről szép:  

100_0169.jpg

Hátul viszont mállott, potyogott róla a vakolat, egykor szép, ma semmitmondó és elhanyagolt kertjében pedig egy ott hagyott üres szemeteskonténer mellett a helybeli hülyegyerekek ugráltak és visítva verték egymást.  

100_0182.jpg

A kastély belsejéről igazából nincs mit mondanom. Az is lelketlen, nem csoda, hogy még a honlapjuk sem tud róla sok mindent bemutatni, mert a következő képeket onnan vettem át. Csak néhány helyiséget mutatnak be az emeleten, a többi ajtó zárva, a folyosók kopárak, s még nyáron is árad a falakból a hűvösség. A dísztelen lépcsőház fölött van egy nagyobb terem, falait az XVIII. sz. mélyéből származó komor, sötét, szinte kivehetetlen alakokkal bíró harmadosztályú festmények borítják nevesincs piktoroktól:  

valdstejnsky-sal.jpg

Valamikor sokkal több volt ezekből. Amikor a grófok 1921-ben eladták a kastélyt, nem adták el a benne lévő festménygyűjteményt, amely kb. 450 képből állt, azok itt maradtak. Ezeket a II. világháború után sajátította ki az állam, kb. 100-at a prágai Nemzeti Múzeumba vittek, néhány tucatot egy környékbeli kastélymúzeumba, a többi meg egyszerűen elkallódott.  

Más látnivaló itt nincs is. Nem is a palota miatt jönnek ide a népek (ha ugyan jönnek), hanem azért, hogy megnézzék a háromszobás apartmant, ahol Casanova pergette unalma olvasóját.  

De bizony itt sincs valami sok látnivaló. Casanova szobájában van ágy, asztal, szék, szekrényke, egy éjjeliedény – de semmi több. Az ágya így néz ki: 

loznice-casanovy.jpg

A szék pedig, ahol meghalt, megtekinthető. Egy rózsa van mindig rajta. Állítólag Casanova rózsatöveket ültetett a kastély fala mellé, ezek hajtásai és utódai élnek ott (legalábbis ezt állítják), s ezekből van mindig levágva egy darabka (legalábbis ezt állítják). Talán ezekről a tövekről van szó, amelyek ott virágoznak a fal mellett? 

100_0179.jpg

A könyvtár mögött találunk egy kis helyiséget, ahol egy elég kezdetlegesen kidolgozott szobor fogad minket: a Mester, amint alkot. Ez volt a titkos íróhelye? Á, nem, a szobájában hozta össze az életrajzát – ez csak a turistáknak van. 

duchcov_casanova1.jpg

Ha a kertben járunk, semmit sem látunk, csak unalmas, virágokkal sem díszített mezőt, mellette két oldalt gondozatlan erdőt.

100_0176.jpg

Egy látnivaló van csak, egy érthetetlen betonépület, amelyről azt hittem, hogy transzformátorház, áramelosztó, vagy valami más közművet rejt: 

100_0184.jpg

De nem az, hanem egy kis pavilon, aminek semmi már funkciója nincs, mint hogy bemutasson egy barokk mennyezeti freskót, amelyet Václav Vavřinec Reiner alkotott meg, a kastélyparkban lévő kórház részeként. Ezt 1958-ban a szénbánya miatt elpusztították, de a freskót leemelték, s itt állították ki néhány kórházból származó szobor társaságában. Egy bizonyos Jan Sokol nevű brutalista építész tervezte meg ezt az 1980-as évek elején, de valamit nem jól csinálhatott, mert az ide tett freskó állapota folyamatosan romlik. Amikor ott jártam, a hely ki sem volt nyitva.  Casanova tehát ilyen körülmények között élt. A halála 1798. június 4-én következett be, majd elkezdődött hősünk újabb hányattatása: mert a holtteste sem nyugodhatott békében, s másokat sem hagyott békén. Azok meg őt... De erről egy másik posztban mesélek.

upr_casanova_foto.jpg