Holešov: egy szép, kellemes zsinagóga

Az észak-morvaországi Holešov városa kicsi és ámélkodtató műemlékekkel nem dicsekedhet. Központjában áll a kastély. (Fotó: Jiří Bureš.) 

1024px-zamek-holesov.jpg

Első említése 1245-ből származik, ekkor vár volt; a huszita háborúban lerombolták, csak néhány részlet maradt meg belőle a földszint nyugati szárnyán (felismerhetetlenül). 1574-ben egy későgótikus kastéllyá alakult, ezt meg a svédek rombolták le a Harmincéves Háborúban (1643). Az új kastély ez után épült fel, 1651-től új gazdája (egy Johann von Rottal nevű gróf) Filiberto Luchese bécsi illetőségű olasz építészt bízta meg a rekonstrukcióval. Habár 1674-ben már készen állt az első emelet, a második befejezetlen maradt. Mai alakját 1750 körül nyerte el, bár még a klasszicizmus és a szecesszió is hatott rá. Volt benne növénykert, udvari színház is. Államosítására 1948-ban került sor. 

De mindez nem nyújt sok látványosságot. Nem jártam benne (azért minden cseh kastélykába nem váltok jegyet), de a fényképek alapján belső terei üresek; az egészet leginkább rendezvényekre lehet bérbe adni. Nem csoda, hogy alig nézik meg a turisták, naponta csak három séta indul a belsejébe; barokk, ókori témájú falifestményei kellemesen vidékiek. A kertje kicsi, érdektelen. 

A helyi érdekesség valami egészen más a város határában: az Ózsinagóga. 

20180916_114050-compressor1.jpg

Tudni kell, hogy Holesov két városból állt: az egyikben zsidók laktak, a másikban keresztények. A zsidó város önigazgatással bírt. Az XIX. sz. közepén itt 1.700 ember élt, s amikor e tájban egyesítették a két várost, „nagy Holesov” lakosságának egyharmadát alkották. Ennek a városrésznek 103 háza volt, ebből ma 45 van épségben. Habár sok helyen olvasni, hogy itt egyetértésben élt a két lakosság, ez nem teljesen igaz: mert volt itt pogrom 1774-ben, 1899-ben és 1918-ban is. A Holokauszt a hátramaradt pár száz zsidót elsöpörte; utána még megpróbálkoztak önálló élettel, de az 1960-as években annyira lecsökkent a számuk, hogy végül a brünni egyházközségnek rendelték őket alá. 

20180916_111927.jpg

A zsinagóga a nevét (Šach) nagy rabbijának, Sabbataj Cohennek (1621-1662/63) köszönheti. Krakkóban adták ki élete főművét, egy vallási kommentárt, a Siftei Kohen c. könyvet, amit mindenki csak Shakh-nak hívott. A régi zsinagóga 1560-ban leégett, ez az XVI. sz. második felében építették fel, majd a XVII. sz. elején megtoldották egy női szárnnyal. Belső dekorációja 1725–1737-ben készült el ún. lengyel stílusban. 

20180916_104804.jpg

A II. világháborút úgy úszta meg, hogy az épület kívülről teljesen érdektelenül nézett ki, a németek fel sem figyeltek rá. (Nem úgy, mint az 1891-93 között épült Új Zsinagógára, amelyet 1941-ben elpusztítottak.)

20180916_111305-compressor.jpg

Šach ma múzeum, de elég igénytelen, sok látványosságot nem nyújt. Földszintje maga az imatér. Figyelemre méltó a kovácsoltvasból készült bima és a tóratartó fölötti két sas. 

20180916_104622.jpg

Első emelete volt a nők terme az istentiszteletekhez. Kis tárlat.

20180916_113907.jpg

Mindezek fölött van a rabbi munkahelyisége és a tanulószoba. Ez utóbbi nagyon szép, régi bútorokkal van berendezve, de kegyes hamisítás az egész: ezek nem igazi darabok. A fiatal gondnok, aki egyben idegenvezető volt, elmondta, hogy a barátai szedték össze ezeket az ódon darabokat mindenféle kirakodóvásáron, s restaurálták őket. Ott van Cohen rabbi könyvének eredeti kiadása is.  

20180916_113516.jpg 

Az egy háztömbbel odébb (kb. 100 méterre) lévő zsidótemető az XV. sz.-ban létesült. Ritka unalmas különben, még fája sem nagyon van. Az itt található kb. 1500 közül a legrégibb sírkő 1646-ból (más források szerint 1647-ből) azonosítható. A temető nem szabályos, ami azt jelzi, hogy újabb és újabb területeket csatoltak hozzá. Itt is, mint minden régi zsidótemetőben, a rabbik területe külön van. Itt van eltemetve egy nagyméretű, félhenger alakú sírban Sabbataj Cohen, a zsinagóga névadója.

20180916_114656-compressor1.jpg 

A bejáratnál van az 1903-ban készült ravatalozó. Hátulról épp tatarozták.

20180916_120615-compressor1.jpg

Hát ennyi... Ehhez képest persze nem voltunk egyedül, egy középkorú pár éppen egy tűzpiros holland kabrióba huppant be az érkezésünkkor, benne meg négy szájtáti cseh nyugdíjas hallgatta végig a gondnok terjengős magyarázatát arról, hogy mi micsoda. Gondoltam közben a rabbira, hogy nyilván ő bölcs türelemmel kezelte volna a helyzetet. Minden meg fog oldódni. Majd elmennek.

Nem mentek el.