Beethoven Badenben

Baden bei Wien, magyarul Bécsfürdő nemcsak Beethovennek volt az egyik kedvenc nyaralóhelye, hanem Mozartnak is. Valahogy ő mégsem kerül elő hangsúlyosan a város történelmében, szaktársa annál inkább. Köszönhető ez annak, hogy Beethoven itt alkotta meg a 1821-23 nyarán a IX. szimfóniát – no, nem az egészet, csak a lényegi részeit, a leghevesebben 1823-ban dolgozott rajta. Panziója ma a Beethoven-ház, múzeum, elhelyezkedése a Rathausgasse 10. sz alatt van. (Magyarul: Tanácsház u. 10.)  

beethovenhaus1.jpg

A múzeum mai állapotában 2014-ben készült el. Megjegyzendő: korábban is rendszeresen járt ki ide pihenni több, mint egy évtizeden át, – természetesen –  itt is alkotott nagy műveket, de mivel az Európai Unió himnusza mégis az ő nevéhez kötődik, hát ezt a házat szemelték ki (a többi mellett, azok itt-ott mind emléktáblával megjelölve), amelyet a központi Beethoven-múzeummá tettek. (Az emléktáblákat és -helyeket nem sorolom fel. Beethoven életében folyamatosan költözködött, csak Bécsben kb. 24 lakhelyét ismeri a történelem, Badenben is volt ebből egypár. Maradjunk a múzeumnál.) 

A tárlat kétszintes: az egyik a földszinten van, a másik az emeleten, ahol Beethoven apartmant bérelt magának, merthogy két szobából áll.

20190419_172935.jpg

Az egyik a nagyszoba, ahol minimalista biedermeier berendezés igyekszik sugallni azt, hogy milyen nemleges körülmények között élt a zeneszerző:

20190419_172819.jpg 

A másik egy kis szoba, mondhatni: egy kapszulahotel, ahol egy ágy van, mellett szekrényke, s egy szék, ruhával.

 20190419_172900.jpg

20190419_172917.jpg

Beethoven nem akart reprezentálni, csak a zenéjével. Mondjuk, ez a tárlat egészére is igaz, mert lényegében a fentieken kívül semmi nincs benne. Volt némi muzeológiai küzdelemre utaló jel, hogy valamit felmutassanak itt, de nem sokra futotta. Az egyik terem egy kis auditórium, ahol a zenéje szól, a másik ugyanez, csak fejhallgatókkal, a nagyszobában kottatartók állnak, s persze a földszinten van egy zongora is.

Ahol némi ötletesség került elő, az pl. egy ebédlőasztal, amely azt jelképezi, hogy Beethoven itteni pártfogói és barátai kik voltak: a nevek ki vannak téve a tényárok mellé.

20190419_171544.jpg 

Figyelmünket természetesen felkelti az egyik tányéron heverő pisztoly. Miután egy ilyet láttunk már Mayerlingben is, az emberben rossz érzés támad, ezért nézzünk után, hogy került ez ide. 

20190419_171558.jpg 

Nos, ez nem Beethovené volt, hanem Karl van Beeethovené (1806-1858). Ő a zeneszerző unokaöccse volt, akinek apja (Beethoven testvére) 1815-ben meghalt és a fia árván maradt. Beethoven jelölte ki az apja gyámjának, de ehhez előbb félre kellett volna tenni Karl anyját. Beethoven meg volt győződve arról, hogy Johanna, az anya erkölcstelen életet él, s úgy döntött, hogy elvonja tőle a gyermeket. Pert indított Johanna ellen, hogy ő legyen a kizárólagos gyám, ennek keretében Karlt a gyermekkora egy részét (10-14 éves kora között) azzal töltötte, hogy a tárgyalótermekben kellett volna a saját anyja ellen vallania. A pert végül megnyerte, s ezt arra használta fel, hogy a gyermeket végleg eltiltotta az anyjától, közben pedig fejébe vette azt, hogy zenei tehetséget csinál belőle. Csak éppen a gyermeknek ehhez sem kedve, sem tehetsége nem volt, s hiába mondta Beethovennek maga a nagy Czerny, hogy hagyja ezt abba, ő kötötte az ebet a karóhoz, vagyis Karlt a kottához. A gyerek rendszeresen elszökött tőle, volt, hogy a bécsi rendőrséggel kerestette őt. De végül engedni kényszerült, s a gyermek 1824-ben beiratkozhatott a bécsi egyetem filológia szakára. Az sem nagyon tetszett neki, ezért egy nap bejelentette bácsikájának, hogy ő katona lesz. Ez dührohamba kergette Beethovent. A fiú végül 1826-ban már nem bírta tovább nagybátyja lelki terrorját, vett egy pisztolyt, aztán még egyet, hogy valamelyikkel agyonlövi magát. Tettét július 29-én akarta végrehajtani a Baden melletti rauhensteini romnál. Végül csak megsebezte a homlokát, de nem halt bele – azért ehhez is kellett egy tehetség, hogy a saját fejét ne találja el. Beethoven jóvoltából bekerült az elmeosztályra, ahol gyógyítási önsegítésként vallási tanulmányokat kellett folytatnia. Nem folytatom – Beethoven ekkor levette a kezét unokaöccséről, mert be kellett látnia, hogy nem tud vele mit kezdeni. A következő évben ő meghalt, Karl katonának állt, majd leszerelt, az ingatlanbizniszben próbált érvényesülni, aztán inkább ráállt arra, hogy nagybátyja örökségéből éljen, értsd: a jogdíjakból.

Ha már a halálnál tartunk: van a múzeumban két gipszmaszk is, amelyik az élő, s a halott Beethovenről szól. Az élőt soha nem ismernénk rá, hacsak nem oldalról:

20190419_172529.jpg 

S most nézzük meg elölről is. Hogy rámeredjünk, annak a poszt végén még lesz jelentősége, most csak annyi, hogy ehhez tudjuk viszonyítani halotti maszkját:

20190419_172421.jpg 

Ez utóbbi elkeserítő: beesett, lesoványodott, fáradt arc néz ránk vissza. Beethoven a halála idején már megannyi betegséggel küzdött, felsorolni is nehéz őket. Végül a cukorbaj és a mája vitte el, plusz tüdőgyulladás.

20190419_172440.jpg 

Azért van a múzeumban még egy kis érdekesség. Ez Gustav Wilhelm Lautenschläger műve: Beethoven útja a bécsújhelyi csatorna mellett (1927). A zeneszerző 100-adik születésnapjára készítette, s ez közismert anekdotát dolgoz fel. Szóval, az történt, hogy Beethoven egy nap elmélázó sétái közben elkóborolt Badentől, s Bécsújhelyen kötött ki, ott ébredt rá arra, hogy nem tudja, hol van. Az emberek koldusnak nézték, mert nem volt kalapja, zakója pedig kopott volt. Ráhívták a rendőrséget, s mikor tiltakozott, hogy márpedig ő „a” Beethoven, kénytelenek voltak kiugrasztani otthonából a helyi zeneigazgatót, hogy az mondjon róla szakvéleményt. Ő persze azonosította a zeneszerzőt, ezek után a polgármester nagy bocsánatkérések közepette kocsin szállíttatta őt Badenbe.

20190419_172016.jpg 

A kép nem az anekdota dramaturgiai magját ábrázolja, hanem azt, ahogy Beethoven csak megy, csak megy a csatorna mentén, nem lát, nem hall… (Mondjuk, ez utóbbi még igaz is volt.) A festmény primitív és kidolgozatlan, mindazonáltal sikerül érzékeltetni a nyugtalan, szeles, eső utáni időt, a tágas természeti térrel a zeneszerző magába zárt gondolatait, amelyek ösztönzésére elszántan halad egy ismeretlen cél felé, elveszítve már a visszavezető utat.

20190419_172139.jpg 

Aztán meg ki ne ismerné ezt a képet?

800px-beethoven.jpg 

Nem, nem itt van. Na, jó, a szerzőjét nem kell ismerni, az Joseph Karl Stieler (1781-1858) volt, művének címe: Beethoven a Missa Solemnis komponálása közben. Nem mondhatni, hogy Stieler valami nagy festő lett volna, de mégis megalkotta ezt, továbbá Goethe portéját, s mivel mindkettő kitörölhetetlenül benne van az összes európai, észak-amerikai és orosz gimnáziumi tankönyvben, hát megérdemelte a halhatatlanságot. Ehhez képest van itt egy ismeretlen festőtől egy mű, amelyik valami másfajta Beethovent ábrázol, aki nem olyan heroikusan küzd a szellemi elemekkel, mint a másik. Egy kissé szakadt polgárember néz ránk – hát ő most nem a Missa Solemnisen dolgozik: 20190419_171745.jpg 

Viszont Stieler festménye olyan jól sikerült, hogy ennek mások sem tudtak ellenállni, mint pl. a holland Eric Hofstede, aki ugyanezt pop-arban fogalmazta meg, s most a bejárat mögött található meg:

20190419_173251-compressor.jpg 

Ez friss mű, 2018 augusztusában került ide. Hofstede elmondta, hogy Beethoven már gyermekkorától kezdve teljesen hatalmába kerítette őt, bejárta Európa összes helyét, ahol a Mester alkotott, vagy legalábbis megfordult, s tisztelet jeléül alkotta meg ezt a festményt, amelynek legméltóbb helyét itt találta meg.  

Nyilván nem tisztem ítélkezni a műről, azt azért megjegyzem, hogy nem más, mint egy Warhol-i tömegnyomat-utánérzés. Nem mondhatni, hogy rossz lenne – csak nem lep meg, még a rikító színei ellenére sem. Mindegy: elvan itt, csak azt nem értem, hogy ha már ennyire tetszik a múzeum vezetőségének, miért nem valami kiemeltebb helyre akasztották ki, miért a múzeumi üzletbe, nem is a látogatók látóterében?  

A Stielerről való másolás másik eredménye a Rózsakertben lévő kőtömb, amelyet Matija Vuković készített, s 1969-ben állították fel egy nemzetközi konferencia alkalmából.

20190421_182915-compressor.jpg 

Viszont teljesen a szokásos átlagot nyújtja a már bezárt Grand Hotel Sauerhof előtti parkban álló büszt, alkotóját nem sikerült megtalálnom:

4095906_1.jpg

De hogy ne csak a széppel és jóval találkozzunk (akkor unalmas ám csak az élet!), keressünk fel még egy utolsó helyszínt a városban, amely Beethovennel foglalkozik. A kaszinópark fölötti domboldalon helyezkedik el egy kis kör alakú, fedett oszlopsor, a Beethoventempel (Beethoen-szentély), amelyet halálának századik évfordulóján állítottak fel, vagyis 1927-ben.Hát, kívülről még kinéz valahogy:

20190421_160845-compressor.jpg

Különösen hátulról, mert jó a kilátás a város felé:

20190421_161012-compressor.jpg 

Azonban a belseje elég csüggesztő: a Mester arca össze van firkálva, mint ahogy az egész fal mögötte.

 dsc06715-compressor.jpg

És látszik rajta, hogy az élő Beethoven maszkja nem a hülyegyerekek kocsmaturizmusának egyéjszakás áldozata lett, mert a régi feliratok lekoptak, jönnek rájuk az újak, szóval, ez egy folyamat, amelyet a jelek szerint nem tud kezelni a helyi önkormányzat, vagy nem akarja, mert nem érdekli. Mindegy: ez, kérem, méltatlan Baden bei Wienhez.  

dsc06713-compressor.jpg