Rajzok egy haláltáborról

Pár éve bejártam a lengyelországi német haláltáborokat, egy kivételével mindegyiket láttam, a beszámolók csorogni fognak. (Nyilván a közönség legnagyobb örömére. De én azt mondom: aki nem bírja a valóságot, az ne ezt a blogot kövesse.) 

Elvetődtem Majdanekbe is, ami Lublin külvárosa. Most nem fogom elmondani, hogy kik és hányan és hogyan haltak meg az itt lévő táborban, mert lesz erről egy poszt, de a lényeg: főleg civilek leginkább gázkamrákban. Így néz ki most: 

dsc00390-compressor.jpg

A helyszínen történteket Karol Linder rajzai mutatják be. Ismerkedjünk meg a szerzővel! 

Karol Linder 1920. május 4-én született Lvivben (lengyelül: Lwow, magyarul Ilyvó, népszerű nevén Lemberg). Ösztönös rajztehetség volt, csodagyerekként kezdte, 1935-ban (vagyis 15 éves korában) áttekintő tárlatot rendezett a tiszteletére a városban az egyik helyi múzeum a 9-14 éve közötti műveiből. 1939-ban önként csatlakozott a lengyel hadsereghez, majd a vereség után szülővárosában maradt, amelyet a Szovjetunió foglalt el. 1940-43 között a helyi iparművészeti főiskolán tanult, aztán kénytelen volt félbeszakítani a tanulmányait, műszaki rajzoló lett, majd titkár az állatorvosi intézetben. Amikor 1944 augusztusában a Vörös Hadsereg visszafoglalta Lemberget, csatlakozott a mellette harcoló Lengyel Néphadsereghez, ahol a propagandaosztályra helyezték. Így került Majdanekbe. A tábor üres volt, július 22-én befejezte a „működését”, vagyis az őrség menekült, a rabokat vitték. De azért mégis maradtak ott túlélők. Linder sokat beszélgetett velük, s megfogalmazódott benne, hogy tehetségét hasznosítsa: tusrajzokkal mondta el hát azt, amit hallott és részben látott a helyről. „Részben”, mert a tábor teljes területét nem járhatta be, a szovjetek ui. felismerték a benne rejlő lehetőségeket, s berendezték a saját koncentrációs táboruknak (hadifoglyok, értelmiségiek, ellenállók). Linder nem tudta bejárni az egészet, így vannak képei, amelyek eltérnek a valóságtól. Ezekre majd felhívom a figyelmet. 

A tintával készült 24 rajz kb. 22 x 29 cm-es. A szerző eltette őket, nem kerültek publikálásra. Linder egész életében a lengyel néphadsereggel maradt kapcsolatban, könyvillusztrációkat, ünnepi dekorációkat, színházi és filmes díszleteket készített. Alezredesként halt meg, amikor 1966. június 13-án teljesen váratlanul távozott a világból. Rajzait egy Andzrej Janiszek nevű volt rab juttatta el a majdaneki múzeumba. Hogy Linder miért nem foglalkozott ezekkel kiadás céljából, nem tudni: talán nem becsülte őket sokra? Pedig hatásos művek ezek, 2011-ben publikálta őket a múzeum. 

fenykep.jpg

Gondoltam, megírom a majdaneki posztot, s a fényképek mellett ezekkel fogom kibélelni a szöveget. A neten azonban egyetlen darabot sem találtam belőlük. Szóval ez nem szabad felhasználású anyag! Ha persze szimpla bunkó lennék, akkor megoldom a dolgot szkenneléssel, aztán szaladjanak utánam. De a szerzői jogokra kényes vagyok, mert én is ilyenekből élek; ezért megkerestem e-mailben a múzeumot és engedélyt kértem arra, hogy az alábbi képeket a blogra kitegyem. Az engedélyt két hét töprengés után megadták azzal a felhívással, hogy meg kell jelölnöm, melyik kiadványból származnak, s úgy kell őket feltennem, hogy látszódjon az oldalszám, mi több, a korábbi oldalból egy rész. Fegyelmezett ember vagyok, eleget teszek ennek.

Akkor most akkurátusan feltüntetem a forrást. Címe: Majdanek w rysunkach Karola Lindera, angolul: Majdanek in Karol Linder's drawings, magyarul: Majdanek Karol Linder rajzaiban; kiadó és copyright: Państwowe Muzeum na Majdanku (Majdaneki Állami Múzeum); kiadás helye, éve: Lublin, 2011., szerző: Danuta Olesiuk. Bilingvis (lengyel-angol) kiadás, ISBN: 978-83-62816-01-9. Még Karol Linder arcképét sem leltem fel a világhálón, az is innen származik.

És most jöjjenek a képek.

Először is áttekintés kell a táborról.

linder9.jpg

A valóságban nem volt ilyen hatalmas, most meg aztán végképp nem, mert csak pár barakk áll benne. Eredeti szögesdrótjai megmaradtak, azonban azok nem ilyen átlósak voltak, hanem vízszintesek.

linder9_masolata.jpg

Ez jelzi, hogy Linder nem kerülhetett olyan közel a táborhoz, hogy ezt is tüzetesen megvizsgálja. Vagy megvizsgálta, csak nem engedték oda többet, s nem az eredeti állapot maradt meg az emlékezetében.

Jön a „transzport”.

linder1.jpg

A ruhákon látszik, hogy ezek nem keleti, orthodox zsidók voltak, hanem városlakók. Az orthodoxokat még a táborokban dolgozó, hulla- és ruhaeltakarító zsidók sem szerették, mert szegények voltak, szakadtak, nem volt semmiféle értéktárgyuk, amivel csereberélni lehetett volna, s ételük sem nagyon. Olvastam Franz Stangl életrajzában (ő a sobibori és treblinkai haláltábor parancsnoka volt), hogy amikor nyugati vagy balkáni szállítmányok jöttek, volt pia, kaja bőven, meg dollár és gyűrű; de ha ezek a transzportok elmaradtak, a zsidó kényszermunkások le voltak hangolva, s a végén már aggódtak, hogy ne megint az othodoxok jöjjenek: azokból semmit sem lehetett kinyerni. De ha jöttek a gazdag nyugatiak, mindenki elégedett volt: megint beköszönt a jólét…

A katona, aki vezeti őket, előredőlt testtel, türelmetlenül, lelkesen mutatja nekik a krematórium kéményét, alig bír a lendülettel, láthatóan felajzott az örömtől, hogy végre ma is irthatja egy kicsit az emberiség ellenségeit.

linder1_masolata.jpg

A szelektálás és vetkőztetés folyamatát Linder nem rajzolta le, csak a gázkamrába vezető utat.

linder2_1.jpg

Gondoltam, ezt a részletet nagyítom ki:

linder2_masolata.jpg

A foglyokat be kellett verni-rugdosni a gázkamrába. Ekkor már mindenki megérthette, hogy itt nem mosakodásról van szó.

linder3.jpg

Aztán megindult a „különleges kezelés”.

linder4.jpg

A kép annyiban nem igaz, hogy a kukucskálónyílás nem volt ilyen nagy; csak egy egészen kicsike, s az üveg mögött egy többszörösen átlyuggatott fémlap volt. (Ill. van, mert én is belenéztem: úgy-ahogy lehet benn látni a dolgokat.) A két katona szinte elégedetten szemléli az eredményt, az egyik még a másik vállára teszi a kezét, mintegy jelezve, hogy ennél jobb móka nem kell az életben.

linder4_masolata.jpg

A gáz neve közismert módon a Zyklon-B volt.

linder5_1.jpg

Az SS-orvos mutatja a két parancsnoki rangú, elhízott tisztnek, hogy nyugalom, van itt minden, 2.000.000 „tételre” elég a készlet.

linder5_masolata.jpg

Azok pedig meg vannak elégedve. Hogy mire nem képes a német vegyipar! Ezt csinálják utánunk a franciák vagy a bolgárok! (Nem csinálták, mert eszükbe sem jutott, hogy népirtást rendezzenek. Ha tervbe veszik, tudtak volna  ilyet.)

linder5_masolata_2.jpg

Voltak persze, akikkel nem a gáz végzett, hanem a golyó:

linder10.jpg

Az különösen igaz volt a szovjet tisztekre, akiket mindennél veszélyesebbnek tartottak.

linder7_1.jpg

A tábornak persze volt állandó (vagyis átmenetileg ott életben lévő) állománya is, ahol a válogatott kegyetlenkedések közül csak azt a képet közlöm, ahol nők verik a nőket.

linder6_1.jpg

Felhívom a figyelmet a háttérben vigyorgó katonára, aki a látvány láttán szerintem azt gondolta magában: még hogy a nők jobbak lennének, mint a férfiak! Ki mondta ezt a hülyeséget? (Tényleg, nem tudja valaki? Szívesen elbeszélgetnék vele.)

linder6_masolata_1.jpg

Aztán jött a végállomás, a krematórium:

linder8.jpg

Hogy kutyák rángatták és ették-e a holttesteket, azt nem hiszem. Ezek annál jobban nevelt állatok voltak, semhogy ilyen rendetlenkedés engedélyezésével fellazítsák a beléjük vert fegyelmet. A krematóriumban úgyis csak láb alatt lettek volna. Őket inkább élő foglyokra uszították, nem tetemeket etettek velük.

linder8_masolata_2.jpg

A holttesteket azért kellett néha baltával szétvágni, hogy több férjen be a kemencébe, ezt a módszert csúcsidőben kellett alkalmazni, mikor egymásra torlódtak a transzportok.

linder8_masolata.jpg

Több kép közlésére nem kértem és nem is kaptam engedélyt, ezért azokat kihagyom, pedig van még a könyvben elég borzalom, szépen lerajzolta Linder, hogyan verték szét a csecsemőket a falon, folyt a verés és kínzás, meg a gödrökben égetés stb.

Szörnyű hely ez a Majdanek. A krematórium mellett egy betonkupola alatt összehordták azt a földet, amelyben a végén már rohamtempóval igyekeztek eltüntetni a sietős égetés miatti maradványokat. A csontok még most is látszanak:

dsc00450-compressor.jpg

És higgyék el, ezen a helyen többet lehet megtudni az ember nembeli lényegéről, mint rózsákat szaglászva Toscanában.